3. listopadu 2025
Bezpečnostní kontrola Společnost městské hromadné dopravy v Oslu Ruter odhalil, že čínské elektrobusy vyrobené společností Yutong může výrobce zastavit na dálku. O výsledcích firma informovala ministerstvo dopravy.
Test byl proveden v Sandvika v létě. Ve stíněné místnosti byly zkoumány dva autobusy – evropský a čínský model. Odborníci zjistili, že Yutong má vzdálený přístup k softwaru, diagnostickým systémům a ovládání baterie a napájení.
„Teoreticky může být autobus zastaven nebo výrobcem znehodnocen“řekl Ruter.
Společnost zdůrazňuje, že spolupracuje s úřady na definování jasných požadavků na kybernetickou bezpečnost pro budoucí zakázky. Šéf Ruter Bernt Reitan Jenssen požaduje „špičkovou národní a mezinárodní odbornost“.
Zvláštní poradce Arild Tjomsland z University of Southeast Norway, který se podílel na výzkumu, vysvětluje: Čínský autobus by mohla vadná aktualizace zastavit nebo paralyzovat – kompletní dálkové ovládání ale není možné. Riziko, že by se s autobusy v krizi manipulovalo, je nízké, ale je třeba ho brát vážně.
Ministr dopravy Jon-Ivar Nygård oznámil, že prověří rizika vozidel ze zemí bez spolupráce v bezpečnostní politice s Norskem. Společnosti jsou již při nákupu povinny provádět analýzy rizik.
V Oslu se používá asi 300 čínských elektrických autobusů a asi 1 350 po celé zemi – asi 850 z nich z Yutongu. Ruter po testech prověří, jak lze zajistit lokální ovládání, například vyjmutím SIM karet pro odpojení sběrnic od internetu.

That pre-flop aggression really dictates so much, doesn’t it? Thinking about building strategic skills, I’ve been enjoying a quick mental break with online solitaire – surprisingly good for focus! It’s instantly accessible, too.