Komise EU uvalila 2,95 miliardy EUR za peníze proti Googlu kvůli porušení ADTech

11. září 2025

Zemřít Evropská komise uložil proti Googlu pokutu 2,95 miliardy EUR. Důvodem je porušení předpisů Kartelu EU: údajně Google zkreslil konkurenci v oblasti technologie online reklamy („AdTech“). Společnost upřednostňovala své vlastní reklamní služby, a tím znevýhodněné konkurenční poskytovatele, inzerenty a online vydavatele.

Komise vyžaduje, aby Google zastavil tuto vlastní oblíbenost a přijala opatření k napravení střetu zájmů podél dodavatelského řetězce ADTech. Google má nyní 60 dní na vysvětlení Komisi, jak chce implementovat požadavky.

Porušení

Google je nadnárodní americká technologická společnost, jejíž hlavním zdrojem příjmů je reklama. Zejména prodáno Google reklama na svých vlastních webových stránkách a aplikacích a zprostředkované Mezi inzerenty, kteří chtějí přepnout své reklamy online, a vydavateli (tj. Webové stránky a aplikace od poskytovatelů třetích stran), kteří toto místo mohou poskytnout.

Inzerenti a vydavatelé používají digitální nástroje odvětví ADTech k uvedení displejů v reálném čase, které nejsou propojeny s dotazem na vyhledávání, například: B. Banner reklama na webových stránkách novin („Zobrazit reklamy“). Zejména průmysl ADTech poskytuje tři digitální nástroje: (i) Vydavatel-ad-serverkteré vydavatelé používají ke správě reklamního prostoru na jejich webových stránkách a aplikacích; (Ii) Programové nástroje pro nákup reklamy na otevřený internetkteré inzerenti používají k řízení svých automatizovaných reklamních kampaní; a (iii) Ad-výměnyna které nabídky a poptávka v reálném čase, obvykle prostřednictvím aukcí, se scházejí na nákup a prodávání reklam.

Google nabízí několik služeb ADTech, které zprostředkují mezi inzerenty a vydavateli, aby zobrazovaly reklamy na webových stránkách nebo v mobilních aplikacích. Společnost provozuje (i) Dva nástroje pro nákup reklam – „Google ADS“ a „DV 360“; ii) jeden Vydavatel-ad-server„DoubleClick pro vydavatele“ nebo DFP; a (iii) jeden Výměna reklamy„ADX“.

Šetření Komise ukázalo, že Google (i) se svou službou „DFP“ na Trh vydavatel-AD-server a (ii) se svými službami „Google Ads“ a „DV360“ na Programové nástroje nákupu reklamy pro otevřený internet jeden dominantní postavení trvá. Oba trhy se rozprostírají po celé evropské hospodářské oblasti.

Zejména Komise zjistila, že Google mezi nejméně rokem 2014 a dnes Tyto dominantní pozice V rámci porušení článku 102 Smlouvy o pracovní metodě Evropské unie („tfeuv“) byla zneužita

  • Jeho vlastní reklamní výměna ADX v procesu výběru reklamy svého trhu s kontrolou vydavatelského serveru DFP na trhu upřednostňoval například tím, že ADX předem informoval o hodnotě nejlepšího příkazu konkurentů, které muselo předem vyhrát aukci.
  • Jeho reklamní výměna ADX upřednostňovala způsob, jakým jeho nástroje pro nákup reklamy Google Ads a DV360 poskytují nabídky na výměnu reklamy. Například reklamy Google konkurují výměnu reklam a umístily nabídky hlavně na ADX, což z něj činí nejatraktivnější výměnu reklam.

Komise dospěla k závěru, že tato chování se zaměřila na ADX záměrně poskytnout konkurenční výhodu a možná Výměny reklam, které soutěžily s ADX, vyloučené z trhu. To posílilo ústřední roli ADX v dodavatelském řetězci ADTech a schopnost společnosti Google požadovat vysoké poplatky za své služby.

Komise má Google požádán o provedení těchto praktik sebepoznání nastavit. Také instruovala Google Opatření k převzetí inherentních střetů zájmů odstranit podél dodavatelského řetězce ADTech. Google má nyní 60 Take Je čas říct Komisi, která měří, kterou chce za tímto účelem navrhnout. Po obdržení těchto informací je Komise podrobně prozkoumá, aby určila, zda odstraní střety zájmů. Pokud tomu tak není, komise uloží vhodné nápravné opatření na slyšení podléhající právu Google. Komise již signalizovala svůj předběžný názor, že pouze prodej části služeb společnosti Google by vyřešil situaci přirozeného střetu zájmů, ale nejprve by rád poslouchal návrh společnosti Google.

Pokuta ve výši 2,95 miliardy EUR byla stanovena na základě pokynů Komise pro finance od roku 2006.

Při určování výše pokuty Komise zohlednila různé faktory, včetně trvání a závažnosti porušení, jakož i příslušného prodeje ADX EHE, na které se porušení vztahuje, a proto určuje základní částku pokuty. Kromě toho Komise vzala v úvahu, že Google již byl v minulosti zabírán pokutami kvůli zneužití dominantního postavení.

Závěr Komise o existenci pozice kontroly trhu od společnosti Google kvůli chování, které se do značné míry podobá chování vyšetřovanému americkým ministerstvem spravedlnosti, je také důležité, pokud jde o nadcházející postup pro nápravná opatření ve Spojených státech, která má začít 22. září 2025.

pozadí

V červnu 2021 zahájila Komise formální postup pro možné postupy Google v oblasti online reklamní technologie. V červnu 2023 zaslala Komise Google oznámení o stížnostech, na které společnost odpověděla v prosinci 2023.

Článek 102 TFEU a článek 54 dohody o Evropském hospodářském prostoru (EEA) zakazují zneužití dominantního postavení.

Podle předpisů EU není kontrola trhu jako taková nezákonná. Dominantní společnosti však mají zvláštní odpovědnost za zneužívání své silné postavení na trhu prostřednictvím omezení konkurence, ani na trhu, kde jsou dominantní, ani na jiných trzích.

Pokud Komise určí porušení článku 102 TFEU, může požádat dotyčnou společnost tím, že se rozhodne nasadit toto porušení. Za tímto účelem může uvalit behaviorální nebo strukturální nápravná opatření, která jsou ve vhodném vztahu s dopuštěným porušením a jsou nezbytné k účinnému ukončení porušení. Strukturální nápravná opatření lze uložit pouze v případě, že neexistují stejně účinná opatření na chování, nebo pokud by taková opatření pro dotyčnou společnost byla větší zátěží než strukturální nápravná opatření.

Další informace o tomto případě jsou k dispozici na webových stránkách Komise v rámci čísla případu na čísle 40670 ve veřejném registru případů, jakmile jsou objasněny problémy důvěrnosti.

Nárok na náhradu škody

Každá osoba nebo společnost, která je ovlivněna chováním v rozporu s konkurenčním chováním popsaným v tomto případě, může záležitost soudů členských států přinést a odškodnění poptávky. Příležitostní právo soudního soudu Evropské unie a nařízení (EC) č. 1/2003 Rady potvrzuje, že rozhodnutí Komise v procesech před národními soudy představuje závazné důkaz, že chování došlo a bylo nezákonné. I když Komise uložila proti dotyčné společnosti pokutu, mohou být odškodnění uděleny národními soudy, aniž by snížily částku částky Komise.

Pokyny pro náhradu protimonopolního poškození usnadňují oběti konkurenčních postupů k prosazování nároků na škodu. Více informací o žalobách na výměnu protimonopolního poškození najdete, včetně praktického průvodce, jak kvantifikovat poškození kartelu.

Objevte více


Obrázek/zdroj: https://depositephotos.com/de/home.html

Sledujte nás na x

Sledujte nás na Bluesky

Zdroj: Freepik

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *