Rychlá móda pod drobnohledem: Dvě třetiny maloobchodníků s módou mají kritické bezpečnostní mezery

4. prosince 2025

Aktuální bezpečnostní analýza 20 předních značek rychlé módy odhaluje znepokojivé nedostatky: Pouze desetina splňuje nejvyšší bezpečnostní standardy. Téměř dvě třetiny ukradly přístupová data kolující na temném webu. Se stovkami milionů online transakcí, ke kterým dochází každý rok, to představuje pro spotřebitele značná rizika.

Metodický přístup k hodnocení bezpečnosti

Tým analýzy Business Digital Index provedl externí bezpečnostní skenování u světoznámých prodejců rychlé módy – včetně značek Inditex jako Pull&Bear a Bershka a také Zalando, SHEIN, ASOS a Boohoo.

Metodika hodnocení je založena na váženém modelu se sedmi bezpečnostními faktory. Skóre mezi 0 a 100 je převedeno do stupňů od A (minimální riziko) do F (kritické riziko).

Střízlivé výsledky: Pouze dvě společnosti získaly nejlepší známky

Z 20 analyzovaných platforem pouze Pull&Bear a VERO MODA dosáhly úrovně zabezpečení A, každá s 96 body. Zalando se umisťuje jako jediný kandidát B s 92 body, ale vykazuje slabiny v konfiguraci SSL.

Distribuce ostatních značek:

  • Poznámka C: River Island a Stradivarius (88 bodů každý)
  • Hodnocení D: 50 % všech značek včetně ASOS, SHEIN, Boohoo a Primark (70-79 bodů)
  • Poznámka F: Pět maloobchodníků dosáhlo skóre pod 70 bodů, přičemž Missguided se umístil vzadu s 58,3 body

Přihlašovací údaje na temném webu: postiženo 65 procent

Nejzávažnější zjištění: 13 z 20 společností získalo nula bodů za historické úniky dat. To signalizuje, že s kompromitovanými přihlašovacími údaji se v současnosti obchoduje na temných webových tržištích – lze je použít pro útoky na vycpávání přihlašovacích údajů, převzetí účtů a krádeže identity.

Konfigurace SSL/TLS: Komplexní nedostatky

Průměrné skóre SSL/TLS v tomto odvětví je pouze 46,6 ze 100. Špatné implementace znamenají:

  • Používání zastaralých protokolů a slabých šifrovacích sad
  • Zranitelnost vůči útokům typu man-in-the-middle
  • Nedostatečné zabezpečení navzdory existujícímu šifrování
Aktuální úniky dat podtrhují relevanci

Jen v roce 2025 došlo k několika vážným incidentům: Mango ohlásilo narušení dat v říjnu, Marks & Spencer zaznamenal ztrátu zisku ve výši 136 milionů liber, Kering odhalil 7,4 milionu zákaznických záznamů po celém světě, Louis Vuitton v Hong Kongu postihlo nejméně 419 000 lidí.

Srovnání zemí: Španělsko vede, USA a Spojené království zaostávají

Celkově si nejlépe vedou španělské značky v čele s Pull&Bear. Německo má jediného kandidáta B, Zalando, a Dánsko má značku A, VERO MODA. Spojené království má nejvyšší koncentraci kriticky hodnocených maloobchodníků, zatímco obě americké značky patří do kategorie F.

Závěr: Vědomý výběr dealera snižuje kybernetická rizika

Externí hodnocení je založeno na pasivních skenech a poskytuje náznaky potenciálních zranitelností. Vnitřní bezpečnostní opatření se neberou v úvahu. Výsledky nicméně ukazují významné rozdíly v bezpečnostní pozici průmyslu rychlé módy. Pro spotřebitele, kteří si uvědomují bezpečnost, je výběr prodejců s lepšími recenzemi životaschopným opatřením k minimalizaci rizik.

Poznámka: Analýzu provedl Business Digital Index (BDI), platforma pro pověst kybernetické bezpečnosti.

Zajímavé také:


Zdroj: Freepik

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *